onsdag 1 februari 2012

En ny loppislampa!



När stans loppis hade halva priset på allt passade jag på att inhandla denna taklampa till en billig peng. När jag köpte den visste jag inte exakt var jag skulle ha den, men någonstans passar den alltid tänkte jag.




Lampan har en ganska kort "upphängningskedja", så därför blev det bäst att placera den på övervåningen eftersom att det är vanlig takhöjd där (nere är det ju 2,70).

Rummet som fick äran att ha denna trevliga lampa blev tillslut allrummet;





Här i allrummet har vi möblerat med en säng som är omvandlad till en soffa, en rokokostol och ett matchande pelarbord. I bakgrunden en vacker skimrande tapet.
I förgrunden ser du vår lilla pysselhörna med fyra stolar och ett vitt runt bord;



Det är härligt med ett allrum där det får plats både tv-hörna och pysselhörna. Vid pysselhörnan står ett stort gammal skåp som rymmer mycket pysselgrejer;



Idag tänkte jag även svara på några frågor jag har fått utav er som tittar in här! Jag svarar på frågorna i lite berättarform=);

Köket

Vi är så nöjda med vårt lantliga kök. Köket har storleken 4,10 x 6,3 = 25,8 m2 och takhöjden är 2,7 m. Vi har vita skåpsluckor från ikea, Lidingö heter de. För oss var det viktigt att skåpen skulle nå ända upp till taket och det lyckades vi lösa.
I övrigt är alla vitvaror från ikea, blandare från Tapwell, svart bänkskiva från ikea, silvriga skålhandtag (kommer inte ihåg varifrån) och grått kakel från Höganäs (via zamboni Gr.Chiaro med måtten 165x333x10mm).
Vi valde ju grått kakel till vårt vita kök och det är jag väldigt nöjd med. Det var svårt att bestämma kakel, man vill ju veta hur det kommer att bli innan man bestämmer sig. Men som sagt, det var helt rätt beslut.




Från början hade vi tänkt ha en köksö här intill spisen. Men efterhand när vi planerade köket kom vi fram till att inte ha någon köksö, utan istället placerade vi matbordet mitt i köket.
En av anledningarna till detta var att vi väldigt gärna ville ha en sittbänk framför ett fönster och ett platsbyggt skafferi. Och det gick ju inte att få plats med både köksö, matbord, sittbänk och skafferi (även att köket är stort), så då valde vi helt enkelt bort köksön. Och vi är jättenöjda med hur vi tillslut valde att göra.
Eftersom att köket är stort är det ju lite avstånd mellan diskho, häll, ugn, kyl och frys. Men det gör faktiskt ingenting, för i mitten av allt står ju matbordet som blir en riktigt bra avlastningsyta, och så har vi dessutom stora bänkytor.


Fåtöljerna i vardagsrummet

De sköna fåtöljerna i vardagsrummet har vi fått av Viktors föräldrar.
Hans mamma har klätt om dem i ett "fårskinnstyg";




Promenadvägar

Ja, här hemma finns många fina promenadvägar, de flesta är grusvägar. Om man vill gå på asfalt kan man även göra det, ca 500 m från vårt hus finns närmaste asfaltsväg. Den vägen kallar vi "stora vägen"...och jag kan lova att den vägen inte är särskilt stor, så då förstår ni proportionerna=).
På bilden nedan ser ni grusvägen framför vårt hus. En tomtenisse på köpet!



Ni är välkomna med fler frågor och funderingar om ni vill.


Nu önskar jag er en fortsatt trevlig kväll!

3 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Jag fnissar för mig själv här....det låter nästan som om det är jag som berättar....fast efter vårt kök är färdigt då..;) Förutom att vi då har en takhöjd på 2.20...:(
    Så så många överskåp kommer det inte att bli men vi hade också tänkt ha en köks ö men den går bort pga. att vi vill behålla vårt gammeldags skafferi samt bygga fast bänk under ett av fönstren...;) TACK!! Nu har du faktiskt hjälpt mig att bli lite mer klar över hur jag vill ha det....;)
    Vad fint ni har det i allrummet. Ljust o fräscht. Mysigt med ett runt bord att pyssla vid. Är man fler så ser ju alla varandra lika bra...;)
    Kram o ha en fin dag!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Äntligen har jag hittat en superbra blogg att följa! Tack <3

    SvaraRadera
  3. Vilket fint hem du har! :-) jag är lite nyfiken över vad det är för kakel och klinkers på badrummet på övervåningen? Och vad är det för handfat? Allt är sååå fint :-)

    SvaraRadera