söndag 10 maj 2015

En vägg målad med kalklitir




















Hej!


Jag har målat igen! Inte bara en möbel denna gång. Utan en hel VÄGG!
Väggen jag valde att måla var den i tv-rummet på övervåningen där vi tidigare har haft en skimrande medaljongtapet. Jag kände att det var dags för något nytt och eftersom att jag ett tag nu varit sugen på att prova att måla med kalklitir, så fick det bli denna vägg. 

Kalklitir är en underbar färg med lite betongkänsla, rå men ändå mjuk. Färgen är gjord av vatten, kalk och pigment och den finns i många olika fina nyanser. Kalklitir är en naturprodukt och möjligen den mest miljövänliga färgen som finns.
Färgen kommer förpackad i vackra påsar om 1 kg pulver.1 kg pulver mixas med 1,7 liter vatten = 2 liter färg. Informationen är hämtad på inreda.com och därifrån beställde jag även min färg. Inreda har massor med nyanser att välja mellan och leveransen är otroligt snabb. Jag köpte även en bred pensel genom dem, en särskild pensel som behövs till denna färg. 


Nyansen jag valde till vår vägg heter "Gabbro Primo" och den kommer från den senaste kollektionen "Grey is great".

Kalklitir är väldigt smidig att måla med. Den kräver inte särskilt mycket underarbete och den torkar snabbt (perfekt för mig med dåligt tålamod;)). Eftersom att väggen jag målade hade en glansig tapet var jag tvungen att grundmåla med häftgrund. Men jag kunde gör allt under samma kväll, så färgen torkade snabbt. 

Här i tv-rummet fick även tv-bänken sig en omgång färg. Den passade liksom inte riktigt till den nya grå väggen.
Färgen jag valde till tv-bänken var Jeanne d´Arc Livings Vintage Paint i nyansen "Stone grey".
Kontrasten mellan väggen och tv-bänken blev väldigt fin tycker jag. 

När jag hade målat om blev det även lite ommöblering här i rummet. Den auktionsfyndade och numera omklädda rokokostolen fick ta plats här inne tillsammans med en golvlampa från Ikea, fönstren fick nya gardiner, jag sydde en ny svart lampskärm till fönsterlampan, hängde den guldiga spegeln över det svarta lilla sidobordet och så den hemmagjorda taklampan i svart som ni såg en bild på i förra inlägget hängde jag över soffbordet. 

Den här helgen har gått fort. Och det har varit en bra helg.
Hoppas er helg också var bra!

/Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar