fredag 13 juni 2014

Jordgubbstårta och en massa bus!













Hej!


Idag kl.8 bar det iväg till kyrkan och skolavslutningen.Vi skulle lyssna och titta på barnen som sjöng så fint under ledning av mormor (min mamma). Det är ju dessutom alltid så stämningsfullt med skolavslutningar, så en härlig sommarkänsla infann sig i hela kroppen. 
Och faktiskt är det så att Vilhelm fick sommarlov från förskolan idag eftersom att Viktor är hemma med barnen över sommaren.

För att fira att det är sommarlov hade vi bakat en jordgubbstårta. Vi bjöd hit kusinerna (och deras mamma förstås) och så mormor och morfar. Vi smaskade allt vi kunde och efter det blev det en massa lek och bus.
Vi hade en mysig stund tillsammans!

Jordgubbstårtan vi bakade är hur god som helst och väldigt lätt att göra! Jag tänkte att jag delar med mig av receptet:

Jordgubbstårta


Tårtbotten: 
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det kokande vattnet. Blanda bakpulver och mjöl. Häll det i äggsmeten och blanda. Smörj och bröa en form. Häll smeten i formen och grädda ca 40 min på 175 grader. 
Låt tårtbotten kallna.

Sedan skär du botten i tre delar. På första lagret bredde vi på hallonsylt blandat med lite vispad grädde. På andra lagret bredde vi på marsánsås som vi hade kokat (jag gillar den bäst). Överst och på kanterna bredde vi sedan på vispad grädde. Slutligen är det bara att dekorera med en massa jordgubbar. 

Fyllningen går ju förstås att variera med det man gillar allra bäst.

Lycka till!

/Clara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar