lördag 26 juli 2014

Härliga tider på altanen...

Pardörrar från vår matsal ut till altanen.

Sigrid vill vara där jag är.

I bakgrunden ser ni mina två stora urnor med murgröna på en båge i. 

Framför räcket har jag planterat rosen Astrid Lindgren och lavendel. Än så länge är de rätt små och så, men de växer väl till sig med åren. För övrigt hade vi tänkt måla räcket i år, får se om vi hinner med det.

Matgrupp från Bauhaus.

En fastbunden kandelaber (det kan blåsa rätt mycket här på altanen) och lavendel.

Mitt egna lilla "hemmabygge" - en klematis som klättrar bakom ett gammalt fönster.

Hej!


Idag gick jag upp lite före de andra i familjen. Vi har blivit riktiga sömntutor nu på semestern, så att gå upp kl.7 idag var tidigt för mig!!!...och väldigt skönt att komma upp i tid och "få lite gjort". Jag har kommit till den punkten i livet när man tycker det är "onödigt" med sovmorgon. När man vaknar känns det som att halva dagen har gått och man hinner inte med allt man vill och tänkt. Därför tycker jag att det är skönt att gå upp tidigt även på helgerna. Men nu som sagt på semestern så har det blivit lite annat...
Det här med att sovmorgon är "onödigt" kanske har att göra med att jag är rätt rastlös av mig och måste ha något att göra hela tiden. Att bara sitta och ta det lugnt är svårt tycker jag (jag är dock avundsjuk på de som kan).

Vilken fantastisk sommar vi har (om man har möjlighet att vara vid sjön hela dagarna). Dock är vår gräsmatta helt upptorkad och är i stort behov av vatten. Jag vattnar våra blommor och träd, men man vill ju inte ta hur mycket som helst till bevattning, med risk för att vattnet i brunnen ska ta slut. 

Idag får ni se några bilder från altanen. Nu när det är så varmt kan vi bara vara där på morgonen och kvällen, det är alldeles för varmt resten av dagen. 
Eftersom att altanen är rätt så stor får vi både plats med ett matbord, en soffgrupp, solstolar och lite andra "grejer". Soffgruppen köpte i i våras och den ska ni få se bild på framöver. Idag får ni istället se solstolar och matgruppen (och så en liten linslus som är med på bild lite här och var).

Hoppas ni får en fortsatt fin dag!

/Clara

4 kommentarer:

  1. Vilken fin altan du har! Förstår att ni vill njuta av sommaren där och vid sjön! Längtar till ett dopp i en svensk sjö. Här i Wales har vi inga sjöar, tyvärr! Fast vi har underbart väder, ja det är sant!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Ja nu är det ljuvligt att bada i de små sjöarna. Ett måste faktiskt när det är så varmt =).
      Härligt att ni har fint väder också. Må så gott!
      /Clara

      Radera
  2. Hej Clara
    Hur trevligt du har det!
    Jag är alltid glad över din inlägg.
    Njut av vädret fortsätter.
    Hjärtliga hälsningar från Tyskland
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Kerstin! Vad roligt att du återkommer hit till mig.
      Hoppas att ni också har härligt väder.
      /Clara

      Radera