söndag 8 januari 2012

Köket igen...


Ikväll har jag städat och röjt ordentligt i köket. Då tänkte jag att jag passar på att ta några kort. Jag har faktiskt aldrig visat några bilder på hela köket för er förut, utan bara på vissa delar.

Jag är egentligen inte helt nöjd med köksstolarna, jag skulle vilja ha några mer gammaldags, så det är nog därför jag inte har fotat det innan. Vilhelms matstol är dock en av de finaste stolar vi har.

Köket är stort och rymligt så här skulle minsann få plats ett större bord med exempelvis 8 stolar..perfekt för en kommande stor familj....=) (nja, kanske inte så stor så vi behöver 8 stolar).

Köket har stora bänkytor, perfekt för exempelvis bakning...fast ibland får jag från vissa familjemedlemmar höra att det inte är någon mening med dessa stora bänkytor när man ändå inte får plats på grund av allt "pynt" som står här...jag fattar ingenting!



Här står vi och kockar;



Här är en bild tagen från köket mot matsalen. Till vänster i bild ser ni en skymt av kyl och frys. Bredvid dem finns ugn och micro;



Ett platsbyggt skafferi är guld värt. Dessutom har det en luftventil som gör att det är svalt där inne, precis som i gamla tider!;



Vi har fortfarande inte hittat någon taklampa till köket, så här hänger en ljuskrona så länge. Den ger en mysig stämning;



Nu efter julrensningen känns det som att jag inte vill ha för mycket saker framme på bord och skåp, så på köksbordet står enbart en silverbricka med ett stort blockljus, kottar och silvriga kulor på. I bakgrunden vår kära sittbänk;



Blandare från Tapwell och i bakgrunden en vit azalea på stam;




Så var det söndag kväll igen! Helgerna går ju så fort. När jag kom hem från dagens jobbande gick jag en promenad. Ena sekunden var solen på väg ner och gav ett vackert rött sken och nästa sekund lyste fullmånen...vilken promenad...ljuvligt, vackert, lugnt, skönt och avkopplande.


2 kommentarer:

  1. Hej hej!
    men duuu va lustigt...tidigare idag var jag inne hos dig o klickade igenom dina inlägg om köket o visade maken...vi är inne på samma luckor till vårt kök...jag önska ratt vi hade er takhöjd bara...och så stort...vilka ytor!!
    Å va mysigt att ha allt framför sig...med blivande större familj.....Här har vi börjat prata om den dagen då barnen inte bor hemma längre... vår yngsta fyller 15 i sommar. det har gått så fort...jag tycker nyss hon stog på en pall då hon borstade tänderna....
    Kram o ha en ny härlig vecka!
    katarina

    SvaraRadera
  2. Jösses vilket underbart kök ni har! Det är nog det vackraste jag sett, varenda detalj gillade jag! =)

    Första gången jag besöker din blogg, men jag lovar, jag kommer tillbaka ;-)

    Kram Maria

    SvaraRadera