tisdag 30 december 2014

En värmande brasa




Vid vår kakelugn.


"Eldningstillbehör" från Jula.


Där i mässingsluckan ser ni Vilhelm som spelar spel.


Årets gran fick ta plats i hörnet bredvid kakelugnen.


Kakelugn från Gabriel Kakelugnar.


Här sitter vi och myser och spelar spel.




Dagens inköp; en blus...


...och ett halsband.



Hej!


Vilken vinter vi har helt plötsligt!
Sisådär 10-15 minusgrader har vi haft här några dagar (fast idag var det ju varmare igen), så vi har eldat en hel del i vår kära kakelugn. Den är verkligen guld värd i den kalla vintern. Uppvärmningen här i huset är för övrigt bergvärme, men att komplettera med en kakelugn eller liknande är ett riktigt bra tips!

Vi ville ju bygga ett hus i gammal stil, så att sätta in en kakelugn som även den såg gammal ut var självklart för oss. Jag älskar verkligen krönet upp till.

Till en eldstad måste man ju förstås ha lite "spisredskap". Vi köpte detta svarta set på Jula. Vi tyckte att just det svarta passade så bra till vår tapet :).

Tänk, vi har fortfarande jullov. Och dessutom pågår det en vecka till.
Fram till julafton var det ju en massa förberedande, fixande och donande dagarna i ända. Ni vet sådär så man nästan var helt slut, men på ett roligt och förväntansfullt sätt. Efter julafton sedan är det som att luften går ur en, i alla fall ur mig! Helt plötsligt kommer det en massa dagar man bara kan slappa på, man behöver inte göra något särskilt, kan äta överblivet julgodis hur mycket man vill. Titta på alla filmer som går på tv:n såhär i juletider. Förstås även titta på alla barnfilmer vi har här hemma.
Dessutom har vi haft sjukstuga några dagar med lite förkylningar och feber (mest barnen). Det gör ju att man får ta det ännu lugnare och helt enkelt hålla sig inne.

Men tillslut kommer det till en punkt när jag inte står ut med att ta det så här lugnt. Det är inte ett dugg skönt att inte göra någonting längre. 
Den dagen kom idag. Jag ville absolut hitta på något. Jag behövde åka hemifrån lite.
Övriga familjen var dock inte så sugna på det, så jag gav mig iväg på en liten tur själv.
Det finns väldigt många fördelar med att bo så här mitt ute i skogen som vi gör. Men det finns även en del nackdelar. En av dem är att det är så långt för att åka iväg en snabb sväng och shoppa. Idag kände jag för att åka till Kalmar, men det tar ju 1 timme att åka dit, så det blir ju liksom ett heldagsprojekt.
Men så fick det bli. Jag åkte iväg några timmar och gick och strosade i lugn och ro.
Att sitta och fika helt själv var som en dröm ;). Man kan behöva det ibland.

Jag tittade mest runt i diverse affärer. Men ett klädesplagg fick jag med mig hem och det var denna blus från HM. En enkel men klassisk sådan. Det gillar jag. Köpte dessutom ett halsband som passar till. 

/Clara



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar