söndag 7 december 2014

Vårt pepparkakshus














Mina små tomtenissar...Vilhelm, Sigrid och så kusin Valter.

I fredags kväll var vi på julbord i Västervik och här är en bild på mig från den kvällen.


Hej!


I fredags när vi var lediga hade vi en riktigt mysig pysseldag. Vi gjorde nämligen ett eget pepparkakshus.
Vilhelm vaknade tidigt och ville genast ner och börja baka. Vi smög ner vid sjutiden och åt frukost och sedan var det dags att börja baka. Vi bakade egna delar till huset, efter mallar vi skrev ut från nätet. Vi hade dock köpt pepparkaksdegen ;). När vi hade bakat färdigt alla delar var det dags för det roligaste, nämligen att dekorera alla delar. Vi dekorerade dem innan vi satte ihop huset, vilket verkligen är ett bra tips.
Jag hade köpt färdig kristyr på tub, rosa och vit. Den var hur bra som helst att spritsa med. Jag hade även köpt små dekorationsgranar, pärlor, strössel och nonstop. Vi gick verkligen "all-in" vad gäller dekorationen. Det var hur kul som helst och vi blev väldigt nöjda med resultatet.
Som "lim" att sätta ihop delarna med använde vi en blandning av socker, vatten och flytande glukos. Det var jättebra och fastnade direkt.

Det färdiga pepparkakshuset satte vi på en bricka på det lilla bordet mellan köket och hallen. I huset placerade vi en ljusslinga. Det blev väldigt mysigt. 


Idag har vi varit på luciafirande i hembygdsgården. Jättemysigt och stämningsfullt. Vilhelm och Sigrid var små tomtenissar. Denna vecka kommer även att fortsätta med fler luciatåg och myspys :).

I fredags kväll var vi på julbord i Västervik med mitt jobb. Det var mycket trevligt och väldigt god mat.
Kvällen till ära hade jag köpt en ny klänning. Tror den kommer att passa bra till julens kommande tillställningar också :). Klänningen kommer från Lindex. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar