söndag 26 oktober 2014

Trädgårdsdrömmar


Nu är ju verkligen hösten är. Det är rätt mysigt tycker jag. Att tända ljus, pyssla, fixa och dona inomhus, elda i kakelugnen och bara mysa med varandra. Att samtidigt titta ut genom fönstret på en färgglad trädgård och känna att den sköter sig själv ett tag framöver är rätt skönt. Men samtidigt kan jag inte motstå att tänka på våren och sommaren och hur härligt det är att ha en egen trädgård. Då när allt är grönt och fint och rosorna sprider en ljuvlig doft. Då när man kan plocka in vackra buketter och sätta på matsalsbordet.


Och för inte tala om alla härliga fikastunder i trädgården. Att sitta under ett träd där solens strålar silar sig fram lite lagom och dricka en kopp kaffe. Då är trädgården guld värd. För det här med sittplatser i trädgården är väldigt viktigt för mig. Många ska det vara. En i morgonsol att äta frukost vid. En lite lagom varm plats att ta förmiddagskaffet vid. En skuggig plats för lunchen då solen är som starkast. En lummig och lite lagom skuggig plats under ett träd till eftermiddagens mellanmål. En skön plats för kvällens middag då man kan njuta av kvällssolen. Dessutom är det inte så dumt att ha en hängmatta mellan två träd (över ett hav av prästkragar) där man kan ligga och läsa en trevlig tidning precis när man har lust. Dessa sittplatser ser jag framför mig som lummiga och inbjudande. Dofter av syrén, schersmin och rosor sprider sig långväga och lockar oss dit.


Jag vill ha en rondell i min trädgård. Och då menar jag inte en riktig rondell, för bilar det vill jag helst slippa här i vår by. Men jag vill ha en sådan där gammaldags liten rondell full med blommor på vår grusade uppfart. Sådan som man hade förr ni vet, vid stora gamla hus. En sådan där man kan köra runt med bilen. För jag vill att vårt hus och trädgård ska sprida en gammaldags känsla. Blommorna i rondellen skulle vara vackra gammaldags perenner och rosor - med blomning från vår till höst.


Vid entrén till vårt hus möts man av stora urnor, en på varje sida om trappan upp till verandan. I dessa urnor stoltserar vackra planteringar - allt från tulpaner på våren till granar vid jul. Som ni vet har jag just nu vid vår entré mossbollar i gamla mjölkkrukor. Höstigt och inbjudande!

Vid vår andra entré som är groventré/tvättstuga föreställer jag mig en stor böljande perennrabatt med vackra blommor i olika höjder och med blomning vår, sommar och höst. Färgerna skall vara vitt, rosa och lila i olika nyanser och uttryck. Blommorna ska genom kombinationen av färgerna och dess olika höjd lyfta varandra.
Mellan groventrén och detta land har vi en bred grusgång, så att man både inifrån huset och utifrån vägen kan njuta av detta land.


Äppelträd, äppelträd och äppelträd. Det är väl ändå ett måste för en gammaldags trädgård. Jag önskar bara det kunde finnas äppelträd som växte sig stora på sisådär 1 år. Men nej, jag får minsann vänta tålmodigt på att de ska växa sig stora och bära en massa frukt. Men en dag så står jag där stolt och glad att jag planterade dessa äppelträd då när vi byggde vårt hus. Särskilt när man kan göra eget äppelmos, ljuvlig äppelpaj och annat smaskigt.


Ett lusthus/orangeri/växthus är mångas dröm. Så även min. Att känslan den ska sprida skall vara gammaldags behöver jag väl knappast nämna. Tegel, gamla fönster, vitt, pardörrar, spröjs, "tinnar och torn"... Några av ledorden på vägen skulle man kunna säga. Det ska vara lätt att ta sig dit ut, gärna med en bricka med fika på. Kvällssol är ett annat önskemål.



Nu har jag beskrivit några av mina önskemål och tankar från min drömträdgård. Men det är ändå något viktigt som saknas. En trädgårdsmästare! Jag gillar verkligen att vara i trädgården, men ibland kan den göra mig lite stressad. Så att ha en egen trädgårdsmästare som man kunde be vattna och så när man själv inte har tid vore ju kanon.

Min trädgårdsmästare?

/Clara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar