tisdag 16 september 2014

Hemmagjord vaniljsås





Hej!


Ibland är det ju himla härligt att lyxa till det med lite äppelpaj!
I söndags, lagom till pappa i familjen kom hem från sin lilla tripp, hade vi gjort denna paj.

Särskilt på helgerna brukar vi fika med något riktigt gott =). Det där med fika är något som verkligen jag gillar...och det ligger liksom i släkten. Det verkar som att våra barn också har fått denna "fika-gen" som jag har. Men förstås, lagom är ju alltid bäst - så vi försöker hålla oss till helgerna i alla fall.

Sigrid, vår lilla 1 ½-åring, försöker allt hon bara kan med att få ett kex varje dag - och gärna till frukost. Men nej, där går gränsen =)!! 
Hon är så rolig när hon kommer med sina mörka ögon och tittar på en med sin djupa blick...cha-cha och så pekar hon på lådan där vi har kexen. Cha-cha är nämligen Sigrids ord för kex. Låter ju sådär likt ordet kex, men det är väl något hon har kommit på bara =).
När hon sen inte får något kex kan ni bara föreställa er vilken scen hon spelar upp och hur arg hon blir. Men som tur är brukar det gå över efter sisådär 10 sekunder!!

Åter till söndagens äppelpaj! När jag gick in i skafferiet och skulle hämta pulvret till vaniljsåsen insåg jag att den var slut. 
Då letade jag fram ett recept på en hemmagjord vaniljsås som visade sig vara underbart god.

Här kommer receptet;

Klassisk vaniljsås

4 port.

½ vaniljstång (jag använde vaniljpulver från Bourbon istället)
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
2 st äggulor
2 msk strösocker
2 tsk potatismjöl

Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ur fröna i en kastrull (alt häll ner vaniljpulvret i en kastrull). Lägg i vaniljstången. Tillsätt mjölk och 1 dl grädde. Koka upp. Dra kastrullen från värmen och låt stå i ca 10 min. Ta upp vaniljstången. Vispa ner äggulor, socker och potatismjöl. hetta upp såsen på medelvärme under omrörning tills den börjar tjockna. Häll upp såsen i en skål och vispa den kall. Vispa resten av grädden och rör ner den i den kalla såsen.

Njut av denna goda vaniljsås till en fin paj!


Ha det nu så bra, vi hörs snart igen!
Och snart är det minsann helg igen och dags för mer fika =).

/Clara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar